Skötselråd & info

Hur ska däcken skötas på bästa sätt? Här följer bra skötselråd och en del information angående förvarning och saker du bör tänka på vid köp.


När man har lagt ner tusentals kronor och många timmars arbete på nya däck är det viktigt att man följer skötselråd för att minimera både slitage och risk för olyckor. Slitna däck är en av de största riskfaktorerna i trafiken och är orsaken till många olycksfall.


Ett exempel på slitage kan vara att man har förvarat däcken olämpligt. Optimalt för nya däck är att förvara dem mörkt och svalt, för att minska risken att gummit torkar.


Ojämn montering leder till att däcken får ojämnt slitna däckytor, vilket kan vara svårare att upptäcka än ett helslitet däck. Mönsterdjup och slitage kan också skilja mellan fram- och bakaxel. Det mest slitna däckparet bör alltid monteras fram för att minimera risken för sladdning.


Lufttrycket ändras snabbare än du tror. Monterar man begagnade eller förra säsongens däck bör man vara extra noggrann, och inte anta att förra årets lufttryck räcker. Oftast räcker det att bara gå ett varv runt bilen och jämföra däckens storlek med varandra för att se om lufttrycket skiljer sig, men en noggrannare mätning bör också göras ibland, något du enkelt kan få hjälp med på en bensinmack.


Tänk på… Lufta alltid reservdäcket samtidigt som de ordinarie däcken eftersom att ett vilande däck också släpper ut luft!


Regummering betyder att man lägger på en ny slitbana till ett för övrigt välbehållet däck. Detta kan vara ett bra alternativ om du har däck som är ett par år gamla, men som förutom slitage är oskadda och fina. Ett däck brukar vara förbrukat efter högst 10 säsonger, eftersom att så gammalt gummi torkar och slutligen spricker.


Bra att veta… Aluminiumfälgar förstörs lättare av salt och bör därför undvikas under vinterkörning. Kör på plast istället - det står emot rost och är billigare att byta ut om det blir förstört!

Visste du att?